Functieomschrijving...

Mij wordt wel eens gevraagd wat mijn werk nou eigenlijk inhoudt. De vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden, en dat gegeven maakt het tegelijkertijd tot uitdaging. Als je alleen al de  verschillende ‘titels’ de revue laat passeren : manager – zaakwaarnemer – belangenbehartiger – makelaar – adviseur – agent, ik speld ze allemaal zonder veel moeite op. Het zijn immers maar etiketjes. En dan vergeet ik gemakshalve die momenten waarin de titel sportmarketeer, bemiddelaar of PR-heer ( waarom klinkt PR-dame niet raar?) beter op z’n plaats is. Of: vertrouwenspersoon. Of ook: loopbaanbegeleider.

Kortom, het kan verschillen. Een manager is een regelneef, een adviseur adviseurt, en de zaakwaarnemer laat zich volgens art 6:198 van het Burgerlijk Wetboek willens en wetens in met de behartiging van andermans belang. Dat klinkt bijna als een ongewenste activiteit. En zo gek is die gedachte niet want in mijn beroepsgroep staat men tevens bekend als parasiet, uitvreter,  graaier, malafide, kinderhandelaar, puur en alleen gericht op het eigen belang. Met name binnen de voetbalwereld.

Van die laatste, negatieve, kwalificaties kan ik zonder wroeging afstand nemen. Maar voor het overige dekken de etiketjes de lading. Als manager regel ik vervoer naar een fotoshoot, als zaakwaarnemer voer ik andermans onderhandelingen, als makelaar breng ik sponsor en atleet bij elkaar, als adviseur belicht ik de juridische aspecten van het portretrecht: het is allemaal inclusief. En dan zijn er nog de naastliggende gebieden sales, marketing en public relations.  Een jonge, nog onbekende topsporter heeft een salesman nodig om een sponsor te vinden, want vanzelf komt die niet. Een ‘gevestigde’ sportman heeft eerder baat bij een marketeer die hem van de juiste profilering kan voorzien. En een zeer populaire sportvrouw wordt door de PR-heer aan de juiste media gekoppeld.

Dat dus :-)



Q&A

 De vragen die ik krijg, zoals:

 Waarom Martijn Kabbes en ik Buro Tennis hebben opgericht? Omdat we de sport een warm hart toedragen en mogelijkheden zien om van Toegevoegde Waarde te zijn.

Waarom wij dit als een goed moment zien om Buro tennis op te richten? Misschien is het wel helemaal geen goed moment, maar daar laten we ons niet door tegenhouden.

Hoe wij tegen de mineurstemming over de Nederlandse topspelers aan kijken? Wij zeggen: de schouders eronder! Het tij zal weer keren. Laten wij Nederlanders eerlijk zijn, zelfs Richard Krajicek kreeg pas echte waardering nadat hij Wimbledon had gewonnen. Trouwens, vergeet onze rolstoeltennissers niet - absolute top!

Hoe wij denken dat de KNLTB al die verloren leden kan terughalen? Misschien beter om te focussen op hoe die resterende 600.000 (!!) leden plezier in tennis houden?

Of wij het er mee eens zijn dat toptennis te duur is? Ja dat is het, en de beste oplossing is een commercieel tennis(talenten)team dat spelers ondersteunt in de kosten van training, coaching, verzorging en travelling; op basis van synergie maar ook van teamspirit.

Waarom ook wij Robin Haase zo ergerlijk vinden? Dat vinden wij helemaal niet! Robin is superprofessioneel en dat garandeert helaas geen resultaten. Maar als je jarenlang tot de vijftig beste tennissers van de wereld hoort, verdien je applaus in plaats van gefluit (maar je mag daar niet om vragen, Robin J ).

Welke doelen wij hebben? Ned topspelers maximaal faciliteren -- tennisteam powered by bedrijf X oprichten -- (commerciële) sportinfo delen -- journaille en fans bedienen -- commerciële partijen kansen bieden in tennis -- landelijk jeugdtoernooi neerzetten -- innovatie in tennis bevorderen è tennis laten bloeien! 

Dromen? ATP Finals naar Ned halen -- stiekem twee rijen achter de spelersbox op centercourt Wimbledon meegenieten van een ‘Buro Tennis’ speler in de finale…. (-- Sponsorring winnen)